El Chroma Key és una tècnica audiovisual que consisteix a substituir un color primari d’una imatge per una altra imatge diferent mitjançant equips especialitzats. Per realitzar aquesta substitució s’utilitzen habitualment fons croma de color verd o blau. És una tècnica àmpliament utilitzada en cinema, televisió, fotografia o actualment en els cada vegada més freqüents esdeveniments virtuals.
Per això hem creat aquesta guía per escollir la tela chroma key adecuada.

La principal raó d’utilitzar el color verd o blau per als efectes de Chroma Key és que tots dos colors no són presents a la pell d’una persona i són poc habituals en la roba. Tradicionalment el color blau ha estat el més utilitzat, però en l’actualitat el color verd és el preferit per a efectes de Chroma Key degut principalment a el patró de Bayer (RGB) que utilitzen la majoria de càmeres digitals.

Quin material utilitzo per a la meva Chroma Key?
Hi ha diferents opcions de material per realitzar la teva Chroma Key: teles o ciclorames, fons pintat o terres de linoli, entre d’altres. Totes aquestes opcions són idònies per a aquest efecte però, segons quin sigui el teu espai, et encaixarà millor una opció o una altra.
A l’hora de decidir quin material escollir, és molt important tenir en compte que la superfície ha de ser completament llisa, amb la mateixa tonalitat de color i evitant arrugues o irregularitats. D’aquesta manera, aconseguiràs un fons uniforme i consistent per realitzar les teves efectes de Chroma Key.
Algun consell…
És recomanable utilitzar il·luminació diferent per primer il·luminar uniformement tot el teu fons de Chroma Key i posteriorment il·luminar el subjecte o elements que tinguis situats davant. Evitaràs d’aquesta manera possibles ombres i aconseguiràs una il·luminació homogènia.
Una mica d’història…
Abans d’arribar a la utilització de l’croma, hi va haver predecessors que van utilitzar altres tècniques per aconseguir efectes similars i poder introduir elements en la imatge. Frank Williams el 1918 utilitzo un fons de color negre en L’Home Invisible o Walt Disney va utilitzar un fons blanc per introduir actors humans a Las Comèdies d’Alicia. En els anys 30 l’estudi RKO Ràdio Pictures va començar a experimentar amb fons de color blau en Volant feia Rio de Janeiro i el 1940 Larry Buttler va ser el primer a utilitzar-lo correctament a El Lladre de Bagdad. Tanmateix, la tècnica amb croma blau va tenir moltes limitacions fins a la irrupció de Petro Vlahos. El per molts considerat l’inventor de l’Chroma Key, va evolucionar la tècnica millorant els problemes de retallada i aconseguint un efecte molt més realista com es pot veure, per exemple, en la pel·lícula de Disney Mary Poppins.
Fab Lab Madrid
Us presentem una instal·lació que realitzem al centre educatiu Fab Lab IED de Madrid on instal·lem cortinatges de doble cara muntats sobre carrils circulars per separar diferents aules i espais. Vam instal·lar a 9 aules diferents carrils circulars d'accionament manual...
Acabats per telons i cortines
TIPUS D'ACABATS PER TELONS I CORTINES Què acabat perimetral necessites per la teva cortina o teló? Per resoldre aquesta pregunta hem preparat una senzilla i pràctica guia visual perquè coneguis les diferents opcions disponibles i ajudar-te a escollir l'acabat...
Què és una càmera negra de teatre?
La càmera negra d'un teatre o espai escènic és el conjunt de cortinatges opacs de color negre que s'utilitzen per delimitar o aforar l'escena i per ocultar de la vista de l'espectador tots els elements que estan fora d'ella. A més, una càmera negra ha de d'enfosquir i...
La recerca del vellut negre més intens
Partint d'una analogia entre un motor i el seu combustible, podem dir figurativament que el color d'una superfície correspondria a el motor i la llum que es reflecteix en ella seria el combustible. Per a un correcte funcionament les dues han d'encaixar a la perfecció....
Cortinatges i telons d’una embocadura de teatre
L'embocadura és l'obertura de l'escenari d'un teatre a través de la qual el públic pot veure l'escena. Ve normalment definida per l'arc de prosceni i delimitada pels cortinatges d'embocadura com són el teló de boca, bambalinón o els arlequins. A continuació, detallem...